Hoe gaat een miskraam?

[vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces” parallax=”content-moving” parallax_image=”4314″ css=”.vc_custom_1455385349568{padding-top: 200px !important;padding-bottom: 200px !important;}” dt_color=”#ffffff” dt_color_opacity=”01″][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1455385594830{padding-top: 100px !important;padding-bottom: 100px !important;background-color: #fafafa !important;}”][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/12″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”5/6″][vc_column_text]

Hoe gaat een miskraam?

Als blijkt dat je een miskraam hebt, zijn er 3 mogelijkheden:

• Afwachten: natuurlijke manier
  • Behandeling met medicijnen in het ziekenhuis
  • Ingreep in ziekenhuis (curettage)

Wij zullen met jou de verschillende mogelijkheden – en wat deze voor jou betekenen – bespreken

• Afwachten: natuurlijke manier

Als het zeker is dat het hartje niet meer klopt – dat wordt gecontroleerd met echo(‘s) – kun je ervoor kiezen om te wachten totdat de miskraam vanzelf op gang komt. Meestal gebeurt dat binnen 1-2 weken na het eerste bloedverlies.

Veel vrouwen geven er de voorkeur aan te wachten tot het kindje vanzelf wordt afgestoten. Vrouwen bij wie de miskraam op natuurlijke wijze is verlopen kunnen de gebeurtenissen vaak beter verwerken. Het verdriet kan thuis beleefd worden en eventuele complicaties van een curettage worden vermeden.

Als je ervoor kiest om te wachten tot het kindje vanzelf wordt afgestoten, is het verstandig te bedenken hoe lang je wilt afwachten en om dit met ons te bespreken. Afwachten kan medisch gezien geen kwaad en heeft geen gevolgen voor een nieuwe zwangerschap. Als je later besluit toch een curettage te willen, kun je daar alsnog voor kiezen. Ook bij veel of aanhoudend bloedverlies of pijn kan alsnog een curettage nodig zijn.

• Behandeling met medicijnen

Bij een behandeling met medicijnen krijg je in het ziekenhuis van een verloskundige of een gynaecoloog tabletten. Deze kun je inbrengen in de vagina. Je wacht daarna thuis af of de medicijnen werken. Als de medicijnen aanslaan, komt de miskraam meestal na 1 tot 2 dagen op gang. De miskraam verloopt dan ongeveer hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam: met bloedverlies en buikpijn. De medicijnen werken bij ongeveer de helft van de vrouwen. Als de miskraam niet meteen op gang komt, kun je afwachten. En anders is een ingreep in het ziekenhuis (curettage) nog de enige mogelijkheid.

• Ingreep in het ziekenhuis (curettage)

Een curettage is een korte operatieve ingreep in het ziekenhuis. De gynaecoloog maakt de baarmoederholte via de vagina leeg met een soort schrapertje, zuigertje of slangetje. De ingreep duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Je krijgt dan een lichte narcose of een plaatselijke verdoving. Soms blijft er na een curettage weefsel in de baarmoeder achter, waardoor je bloedverlies blijft houden. Dan is het nodig om de curettage te herhalen.

Hoe verloopt een miskraam?

Hoe een spontane (natuurlijke) miskraam verloopt is per persoon verschillend. Maar over het algemeen begint een miskraam met bloedverlies en buikpijn. Maar dat hoeft niet. Een miskraam kan ook in één keer op gang komen. Meestal heb je bij een miskraam enkele uren bloedverlies waarbij je weefselresten ziet. Vaak heb je ook krampen, vergelijkbaar met hevige menstruatiepijn. Ook kun je bloedstolsels verliezen.

Tijdens de miskraam verlies je tijdelijk meer bloed -dat is normaal. Gebruik maandverband om het bloed op te vangen – geen tampons – in verband met infectiegevaar. Zo zie je ook goed hoeveel bloed je verliest. Bel bij hevig bloedverlies direct je verloskundige. Ook als je het gevoel hebt flauw te vallen.

Neemt het bloedverlies niet af na de miskraam en blijf je krampen houden, neem dan contact op met je verloskundige. Het kan dan zijn dat er weefsel is achtergebleven in je baarmoeder. In dat geval kan een curettage in het ziekenhuis nodig zijn.

De buikpijn tijdens een miskraam kan best heftig zijn. Daarom raden we je ook aan om pijnstillers zoals Paracetamol en Ibuprofen in huis te hebben. Ook kan het fijn zijn om bij buikpijn een warme kruik tegen je buik te leggen of en warme douche te nemen.

Om het kindje niet per ongeluk in het toilet te verliezen kan het raadzaam zijn om door een vergiet te plassen als je een miskraam gaat krijgen. Je kunt het kindje dan opvangen en het zal niet per ongeluk door de wc gespoeld worden.

Na de miskraam neemt het bloedverlies vaak snel af en houdt het na een paar dagen tot een week op.

<h1>Meer informatie</h1>
Voor meer informatie over een miskraam kun je de volgende websites raadplegen:

www.deverloskundige.nl

Heb je meerdere keren een miskraam gehad, dan kun je kijken op de website:

www.nvog.nl[/vc_column_text][vc_empty_space height=”60″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/12″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]