Bevallingspijn is een effectieve pijn omdat ze ervoor zorgt dat je lichaam zich klaarmaakt voor de bevalling. Je lichaam reageert meteen op bevallingspijn door zelf endorfine aan te maken, een stofje dat zorgt dat je minder pijn voelt. Angst of spanning belemmert de aanmaak van endorfine. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Wanneer je dit niet ziet zitten en je wilt bevallen met pijnstilling, dan kun je kiezen uit pijnstillingsmethoden zonder en met medicijnen.

Tips in het omgaan met pijn:
• Inlezen: Om de pijn zonder pijnstilling aan te kunnen is het goed je vooraf te verdiepen in het verloop van een normale bevalling. Op die manier hoef je er niet van te schrikken.Vaak bouwt de pijn van de bevalling zich rustig op en kan je steeds meer wennen aan de pijn van de toenemende weeën.

• Afleiding: De eerste weeën zijn meestal nog goed te verdragen. Concentreer je daarom nog niet teveel op de pijn. Ga zo lang mogelijk gewoon door met waar je mee bezig bent. Zoek afleiding door bijvoorbeeld te lezen, internetten, tv te kijken of te luisteren naar muziek

• Ontspanning: Spanning kan de pijn verergeren. Natuurlijk is het spannend om te bevallen. Probeer je echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt je gespannen waardoor de weeën pijnlijker zijn en ze minder goed doorzetten.

• Tussen de weeën door heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Mentaal en lichamelijk ontspannen kan ook door middel van yoga, geuren of massages Let op dat je niet verkrampt of je adem inhoudt als de pijn er weer aan komt.

• Ademhaling: Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en zo kun je de weeën beter opvangen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit.

• Temperatuur: Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als je ligt, kun je warmwaterzakken bij je buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.

• Denken: Hoe je denkt, beïnvloedt je gevoel. Probeer positief te denken en geloof erin dat je dit aankunt. Wordt niet boos op jezelf als het even niet lukt. Denk dat elke wee je dichter bij je kindje brengt. Tel af in plaats van op. Denk aan het moment na de bevalling: als jij je baby vasthoudt!

• Support: Op sommige momenten kan de pijn je overvallen en kan het zijn dat je denkt dat je het niet meer aankunt. Laat je dan moed inspreken door de verloskundige, je partner of iemand anders die bij je is. Pak de draad daarna gewoon weer op.

Pijnstilling met medicijnen
Iedere vrouw heeft een andere pijngrens. Of je de pijn nog aankunt, kan je zelf het beste inschatten.

Als verloskundigen zullen we je bijstaan om je in dit proces te begeleiden. Bij moeilijke, langdurige bevallingen kan de pijn als te zwaar of ondraaglijk worden ervaren. Soms gebeurt dit ook bij een gewone bevalling. In zulke gevallen is pijnbehandeling nodig. Wanneer je pijnstilling wilt zullen we je verwijzen naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis is pijnstilling mogelijk in de vorm van een ruggenprik (Epiduraal) of via een pompje aan je infuus waardoor je Remifentanil krijgt toegediend. Dit is in de Isala Klinieken 24 uur per dag beschikbaar. In de zwangerschap zullen we de mogelijkheden voor pijnmedicatie tijdens je bevalling met je doornemen.

Voor meer informatie verwijzen we je naar:
www.deverloskundige.nl
www.isala.nl